In tari precum cele aflate cu deschidere la mare sau oceane exista o mare varietate de peisaje in care apa este protagonistul, cu mlastini mari unde va puteti bucura de un turism activ de calitate, care impreuna cu un climat benefic fac din comunitatea noastra un paradis pentru iubitorii de navigatie recreativa pe rauri si rezervoare.
Cu toate acestea, pentru a va bucura de o zi linistita de navigatie in care nicio surpriza neplacuta nu poate ruina experienta, trebuie luate in considerare anumite aspecte juridice:
- Declaratie responsabila pentru navigatie.
Persoanele care doresc sa utilizeze barci cu motor sau alte tipuri de barci sau elemente de flotatie (barci gonflabile, canoe, scanduri, caiac …), cu dimensiuni mai mari de 2,5 metri lungime, trebuie sa faca o declaratie responsabila pentru exercitarea navigatiei cu 15 zile inainte. Aceasta declaratie de responsabilitate trebuie prezentata organismului bazinal competent.
Unde vreti sa navigati ?
In tari precum Spania de exemplu,zona Andaluzia exista sase districte hidrografice aflate in competenta a patru organisme diferite:
- Confederatiile hidrograficeGuadalquivir, Segura si Guadiana, agentii din cadrul Ministerului tranzitiei ecologice.
- Ministerul responsabil pentru mediu, pentru bazinele intracomunitare (Demarcarea tinto, Odiel si Piedras, Demarcarea Guadalete-Barbate si Demarcarea bazinelor mediteraneene).
Prin urmare, este extrem de important sa stiti in ce corp apartin apele in care doriti sa navigati, deoarece, uneori, trebuie procesate mai multe declaratii daca doriti sa navigati in diferite bazine.
Retineti ca, prin declaratia responsabila, trebuie sa platiti o taxa pentru utilizarea bunurilor din domeniul hidraulic public. Valoarea acestei taxe va depinde de organismul competent din bazin, precum si de utilizarea si tipul de nava pe care urmeaza sa o utilizati.
Este important de stiut ca declaratia responsabila nu afecteaza barca, ci persoana care o va sari peste ea, deci trebuie facuta o declaratie pentru fiecare dintre persoanele care se vor ocupa de ea.
Nu va fi necesar sa se faca declaratia, pentru utilizarea mijloacelor complementare de flotare a imbaierii pe plajele naturale ale raurilor sau rezervoarelor in care scaldatul este permis, indiferent daca navigatia este permisa sau nu, atat timp cat aceste mijloace au o lungime mai mica de 2,5 metri, cum este cazul barcilor pentru pescuit.
- Asigurarea de raspundere civila.
Este necesar pentru toate barcile de agrement sau sport alimentate cu motor si pentru barcile care, chiar si fara motor, au o lungime mai mare de 6 metri.
Persoana care va conduce barca trebuie sa fie listata ca skipper pe polita de asigurare. Inainte de asta ar trebui sa faci cursul celor de la Skipperacademy.
- Inregistrarea navei.
Toate navele care fac obiectul unei declaratii responsabile trebuie sa aiba o inregistrare standard.
In acest scop, codurile acordate in procedura de inregistrare si inregistrare a ambarcatiunilor de agrement, numarul de inregistrare pentru a pescui cu barca dumneavoastra (NIRA) din Registrul andaluz de vanatoare si pescuit sau cel furnizat de orice alta organizatie bazinala care permite identificarea fara echivoc a barcii sunt valabile.
Daca aveti o barca de fabricatie proprie, trebuie sa mergeti la Capitania Maritima si autoritatea portuara din zona.
In cazul in care nu aveti niciuna dintre aceste referinte, se va atribui o inregistrare in timpul prelucrarii declaratiei responsabile, iar aceasta este cea care trebuie utilizata in urmatoarele declaratii responsabile.
- Daca barca are o lungime mai mare de 2,5 metri, inregistrarea este responsabilitatea Comandamentului Maritim. Odata ce barca este inregistrata, acest organism elibereaza un certificat de navigabilitate.
- In cazul in care barca are o lungime mai mica de 2,5 metri, inregistrarea nu este necesara, dar i se va atribui un numar de identificare la intocmirea declaratiei responsabile sau la obtinerea NIRA, daca este obligatoriu sa se faca acest lucru.
- Daca nu aveti nevoie de inregistrare, sau declaratie responsabila, sau NIRA, barca nu va avea un numar atribuit.
- Modificari de reglementare pentru navigatie.
In functie de zona in care trebuie practicata navigatia, pot exista unele norme suplimentare sau mai restrictive, inclusiv interzicerea acestei activitati in anumite perioade.
Unul dintre motivele pentru care navigatia neconfinita a fost interzisa in unele rezervoare andaluze este prezenta midiei zebra (clasificata ca specie invaziva), a carei raspandire este produsa de aderenta larvelor si adultilor la coca barcilor sau prin apa de racire a motorului.
De exemplu, in rezervorul Zahara-Gastor, pescuitul poate fi practicat de la tarm sau de la o barca inchisa in zona rezervorului, sub rezerva limitarilor prevazute in alte reglementari, utilizarea mijloacelor auxiliare de pescuit, inclusiv pescuitul de la ambarcatiuni neconfinite, dispozitive plutitoare sau scufundate in ape, este interzisa in mod expres.
Cum ar fi :barci fara inregistrare, barci de pescar, care nu pot avea contact cu apa, nu pot introduce in apa nimic altceva decat carligul si flotorul .
Un alt caz in care regulile de navigatie pot varia sunt Spatiile Naturale, in care unele restrictii pot fi impuse ca masura preventiva sau pentru protectia faunei. De exemplu, in unele parcuri naturale , navigarea cu un motor cu ardere interna este interzisa.
- Sanctiuni administrative.
Trebuie avut in vedere faptul ca nerespectarea reglementarilor poate conduce la o sanctiune administrativa.